Pozitivitatea toxică

Dincolo de „pozitivitatea toxică”: psihologii îți dau voie să nu fii ok

Pozitivitatea toxică

Trăim o perioadă în care anxietatea a atins cote record, așa că și sfaturile de bine vin cu mai multă îndârjire ca oricând: „rămâi pozitiv”, „totul ține de atitudine”, „privește partea bună”, „zâmbește”.

Psihologii compară atitudinea pozitivă cu înghețata: câteva lingurițe te fac să te simți mai bine, dar când exagerezi ți se cam apleacă. Sau când ești forțat să mănânci înghețată deși nu ți-e poftă sau te doare gâtul. Astfel, și pozitivitatea devine toxică atunci când e folosită exagerat pentru a înăbuși orice emoție negativă.

A nu se înțelege că cei care sunt mereu cu zâmbetul pe buze sunt o problemă. Cu toții cunoaștem acele persoane mereu vesele în mod natural. Problema începe atunci când pozitivitatea este forțată în situații nefirești, iar tristețea și teama sunt negate sau minimalizate.

Cum ne afectează pozitivitatea toxică în perioada asta?

Este doar o presiune în plus peste cele cu care ne confruntăm deja. În fața unor temeri legate de sănătate, de job, de familie și de siguranța zilei de mâine, chiar și cel mai bine intenționat „zâmbește” devine o grijă în plus.

Mesajele de pozitivitate forțată pot invalida emoțiile reale. Mai mult, ele adaugă sentimente de vinovăție pentru cei care nu reușesc să-și acopere problemele cu un zâmbet social.

Care e soluția pozitivă și non-toxică?

Studiile arată că acceptarea emoțiilor negative este mult mai sănătoasă și grăbește depășirea lor. Cel mai bine e să-ți iei emoțiile așa cum sunt și nu ca „bune” sau „rele”. O metaforă frecvent folosită în psihologie: oamenii sunt cerul, iar emoțiile sunt nori – fie că sunt albi sau negri, sunt trecători și cerul nu este definit de ei.

Apoi, nu ai un deadline pentru cum te simți. Cu cât încerci mai tare să grăbești „vindecarea” de emoții negative, cu atât le prelungești de fapt. În loc să cedezi presiunilor din social media, de exemplu – „apucă-te de un hobby nou”, „coace banana bread”, „învață o limbă străină” – mai bine găsește lucrurile care îți fac ție un pic de bine, chiar dacă e vorba doar de o mică plimbare, un ceai sau o baie caldă. Oricât de mici, ele contează și te vor duce încet-încet la o stare mai bună.

Remember: nu există un fel corect sau greșit de a te simți. Fă-o în felul tău!

Sursa aici