Blog

Exercițiul de 1 minut – Cum să fii mai bine când te simți stresat/ă la muncă

Sursa foto: aici

Nu de puține ori într-o săptămână simțim cum ne scade energia la locul de muncă și ne cuprinde o stare de stres apăsătoare, un soi de teamă amestecată cu neputință. Pe lângă starea aceasta apare și incertitudinea legată de când se va termina stresul. Răspunsul corpului la stres se activează instant: se eliberează cortizolul, crește nivelul de adrenalină și dopamină, care scad activitatea cortexului pre-frontal, inhibând astfel gândirea rațională, concentrarea și memoria pe termen scurt. Ajungem astfel să acționăm la serviciu ca niște copii neajutorați atunci când managerul ne spune că nu are timp de noi, când un client a fost nepoliticos, când un coleg ne cere insistent input-ul în proiect, când am trimis un email greșit și nu mai putem face recall. Toate aceste situații sunt cu atât mai dificile când avem și acasă o situație dificilă în relație, cu copiii sau cu cineva apropiat. Acestea sunt momente în care simțim că ne fuge pământul de sub picioare, dar, fiind la serviciu, e nevoie să ne revenim în formă.

Un exercițiu foarte des recomandat este să ne concentrăm atenția asupra respirației. Însă atunci când suntem panicați, respirația ne este rapidă și superficială, ceea ce e posibil să ne înrăutățească starea, deoarece nu ne putem ancora în ea. Astfel, dacă ne e greu să ne concentrăm pe a respira, cel mai bun exercițiu este unul de grounding (împământare) pe care îl putem face chiar și pentru 1 minut astfel:

Ideal, stai așezat. Simte cum scaunul îți susține șezutul, iar spătarul scaunului are grijă de spatele tău. Concentrează-ți atenția asupra tălpilor. Simte senzațiile fizice ale tălpilor care sunt în contact cu podeaua. Apasă încet, conștient, tălpile în podea. Simte cum fiecare deget are puterea de a împinge în podea. Simte călcâiul care și el împinge. Poți observa, cu recunoștință, cum picioarele tale ți-au susținut corpul încă de la vârsta de 1 an, când ai început să mergi. Cum mereu îți sunt alături și te susțin orice ai face, în orice situație te-ai afla. Simte soliditatea podelei sub tălpi. Explorează senzația degetelor sub șosetă, ciorap sau pantof. Simte aceste senzații ca un copil mic care își descoperă picioarele și se bucură. Acest exercițiu de împământare are rolul de a-ți reaminti că ești în siguranță. Fricile pe care le ai în relațiile de la muncă și de acasă sunt tot acolo și te poți ocupa de ele altă dată, însă acum, susținut de pământ și de tălpile tale, ești în siguranță. După acest exercițiu de 1 minut sau mai mult, dacă ai timp, te poți întoarce la discuția dificilă, la emailul pe care trebuie să îl trimiți de trei zile sau la clientul care îți cere socoteală.

Acest exercițiu de împământare te scoate din tumultul gândurilor care te copleșesc și îți reamintesc că pământul nu fuge de sub picioare. Problemele nu dispar, însă tu ești mai capabil să te apleci asupra lor, dintr-un loc interior mai stabil și mai puternic. Musai și un #Sloop cu sfeclă pentru mai multă energie de viață după grounding!

Articol realizat de: Otilia Mantelers